Utveckling

Barn utvecklas fort. Moa är inne i ett stim nu då hon utvecklas i ett rasande tempo. Nya ord poppar upp varje dag, hennes meningsuppbyggnader blir mer och mer avancerade och hon förstår massor. Mer än vad hon borde kunna vi 2.5 års ålder.
Det som är mest spännande med Moa just nu är att hon lär sig musiktexter oerhört snabbt. Hon älskar att lyssna på musik och texten börjar falla på plats redan efter ett par gånger. Det som gör det hela så roligt och som fascinerar oss är att gör sina egna tolkningar av låttexterna när hon inte riktigt hör (eller förstår) texten.
Här följer några exempel:

En elefant balanserade
på en liten liten spindetråd
det tyckte han var så intressant
Så han gick och hämtade en annan elefant.

Moas version
En elefant balanserade
på en liten liten spindeltråd
DET TYCKTE INTE HAN VAR SANT (intressant = inte sant)
så han gick och hämtade en annan elefant.

Imse vimse spindel klättrar i Moas version uppifrån, alltså inte uppför trån´

För någon vecka sedan sjöng vi "lille katt" när vi kom till kon som sket på bron skrattar Moa högt och ropar glatt:
Kon bajsade på bron!!

Tänk vilken stor betydelse musiken har för barnets utveckling!



image29

Lillasyster i utvecklingsstadiet


Kommentarer
Postat av: Lisa

Hejhej! Alltså det här med sångtexter... min lilla syster som ju bara är snart 21, trodde fram till i julas ungefär att luciasången som går "lusselelle, lusselelle, elva nätter före jul..." osv, gick "lusselelle, lusselelle, elvan ÄÄÄÄäääter före jul...". Hon hade liksom aldrig riktigt förstått logiken i den sången. Och för övrigt är din blogg mitt favvoinslag i det dagliga inlägget i mina "tio försök att ignorera mitt jobb". Jag vill också ha en blogg, hur gör man?!
kram lisa

2008-01-23 @ 09:55:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0